«Noorduyn Norseman fløy for første gang som flytype i 1935 og er et legendarisk bushfly og lett transportfly. Det ble i alt bygget 903 Norseman i perioden 1935 til 1959. Rundt 20 eksemplarer flyr i dag, de fleste i USA og Canada. Noorduyn Norseman R-AF er eneste luftdyktige Norseman i Europa». |
– Flyturen fra Sverige til Kjeller var en stor opplevelse. Motoren gikk fint og det er en koselig flymaskin, sier Finn Terje Skyrud, veteranflypilot og SAS-kaptein. – Det er klart vi har et sug i magen når Norseman R-AF kommer tilbake til Norge etter nesten 50 år i utlendighet. Det er mye norsk flyhistorie i maskinen. R-AF er en av de åtte første norske Norseman som kom til Norge for 70 år siden. |
«Gjennom Noorduyn Norseman vil Norsk luftfartsmuseum (NL) formidle luftfartshistorie til hele landet. Dette flyet er et levende symbol på oppbyggingen i Norge etter 2. verdenskrig, en arbeidshest av de sjeldne, med operativ periode fra 1945 og fram til i dag, det er over 70 år i luften!». |
SAS-pilotene Lars Ness og Finn Terje Skyrud fløy Norseman SE-CGM fra Sverige til Kjeller 28. mai 2015, på dagen 70 år etter at de første åtte norske Norseman landet på Fornebu i 1945.
Et utmerket samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum i Bodø og Norwegian Spitfire Foundation (NSF) gjør det mulig å operere Norseman. Kulturskatten er ett blant titalls veteranfly på Kjeller flyplass som i sommerhalvåret bidrar til økt kulturturisme, ofte med flygninger til Holmenkollen, Fornebu, Bygdøy og Oslo før retur til Romerikes store stolthet: verdens nest eldste flyplass p Kjeller.
NOORDUYN NORSEMAN R-AF
KULTURTURISME PÅ KJELLER
EN FLYGENDE KULTURSKATT SOM EIES
AV NORSK LUFTFARTSMUSEUM I BODØ
Tekst: Norsk Luftfartsmuseum
Utdrag fra tekst i brosjyre om R-AF
Foto: Luftforsvaret, KFF, Erling Kjærnes, Anders Utgård
Eirik Østensjø, Lars Brede Grøndahl
Norsk Luftfartsmuseum kjøpte Noorduyn Norseman R-AF fra Sverige i 2015, og fikk tilbake en nasjonal skatt. Flyet fløy i Luftforsvarets farger og tjeneste fra 1945–1959, og har fått sin opprinnelige sølvblanke drakt og norske merkinger.
Fra 1959 fløy det for Thor Solberg Aviation, før det ble solgt til Sverige i 1963.
Noorduyn Norseman fløy for første gang som flytype i 1935 og er et legendarisk bushfly og lett transportfly. Det ble i alt bygget 903 Norseman i perioden 1935 til 1959.
Rundt 20 eksemplarer flyr i dag, de fleste i USA og Canada. Noorduyn Norseman R-AF er eneste luftdyktige Norseman i Europa!
Bygget landet med Norseman
Selv om 2. verdenskrig pågikk for fullt i 1944, var det tydelig at krigen i Europa og Norge gikk mot slutten. Krigens herjinger hadde rammet Norge hardt og det var et stort behov for et transportfly når landet skulle gjenoppbygges.
I mai 1945 satte åtte norske Noorduyn Norseman kursen mot Norge. De historiske flyene landet på Fornebu 28. mai 1945, få uker etter frigjøringen. |
I 1953 fikk Luftforsvaret tildelt ytterligere 15 Norseman gjennom våpenhjelpen fra Canada.
I 1946–1959 inngikk R-AF i 330-skvadronen på Sola, Skattøra og Bodø før det ble lånt ut i 1959 til Thor Solberg Aviation og seinere solgt samme år til et konsortium med Solbergfly i Tønsberg og Widerøe’s Flyveselskap. Det ble i 1963 solgt til Solbergfly AB i Sverige.
Tilbake til Norge etter 50 år
– Flyturen fra Sverige til Kjeller var en stor opplevelse. Motoren gikk fint og det er en koselig flymaskin, sier Finn Terje Skyrud, veteranflypilot og SAS-kaptein.
– Det er klart vi har et sug i magen når Norseman R-AF kommer tilbake til Norge etter nesten 50 år i utlendighet. Det er mye norsk flyhistorie i maskinen. R-AF er en av de åtte første norske Norseman som kom til Norge for 70 år siden.
For Luftforsvaret var Noorduyn Norseman starten på en ny epoke, med egne transportfly. Etter en lang tjeneste i Luftforsvaret, ble mange norske Noorduyn Norseman overtatt av Thor Solberg og Widerøe.
Norges første kvinnelige trafikkflyger, Turi Widerøe, tok flysertifikat i 1962 og fløy Norseman sjøfly fra 1968. Etter vektklasseutsjekk med Norseman i Tromsø fortsatte hun å fly DHC-3 Otter mellom Trondheim og Tromsø.
En flyvende kulturskatt
Gjennom Noorduyn Norseman vil Norsk luftfartsmuseum (NL) formidle luftfartshistorie til hele landet. Dette flyet er et levende symbol på oppbyggingen i Norge etter 2. verdenskrig, en arbeidshest av de sjeldne, med operativ periode fra 1945 og fram til i dag, det er over 70 år i luften!
Det er vanskelig å forestille seg sterkere formidling av vår luftfartshistorie enn denne enestående kulturskatten. Operatør av flyet er stiftelsen Norwegian Spitfire Foundation (NSF).
Flyet har base i historiske Småflyhavna på Kjeller Aerodrome og i Bodø.
Kilde: Norsk Luftfartsmuseum
---
Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!
Meld deg inn i dag!
http://airbattalion.com |
Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.
Se bilder fra AeroNorge på Flickr.
Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.
KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID
Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!
Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.
Les hele oppropet fra Europa Nostra. |