– Vi flyr mye med «derated powersetting» i oppvisninger, så vi bruker ikke mer enn halvparten av motorytelsene. Jeg har aldri skjøvet throttelen helt fram, tre fjerdedeler framover er så langt som vi har vært i nærheten av, forteller Matt Jones.
INTERVJU MED TESTPILOT ESKIL AMDAL
HISTORISKE DAGER PÅ KJELLER
FLYNYTT UTGAVE 5/2014
Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt d.y. var jagerflypiloter under WW2 og fikk gjenoppleve flygningmed Spitfire den første helgen i september på Kjeller. «De så ut til å sette svært stor pris på å oppleve å fly Spitfire igjen etter så mange år. Det var en stor ære og glede for meg å kunne fly med dem,» sier Eskil Amdal til Flynytt.
Mange flyveteraner, historikere, politikereog andre æresgjester ble invitert til Kjellerda pilotene Matt Jones og Eskil Amdal kom med Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA fra Boultbee Flight Academy i Goodwood i England. Boultbee er eneste flyskole i verden som tilbyr utsjekk på Spitfire.
I sommer startet Eskil Amdal utdanningen. Kjellers egen testpilot på F-16 gjorde seg for sikkerhets skyld ferdig med instruktørutsjekken før G-ILDA tok av fra England med kurs mot Norge. Noen timer senere kunne den 102-årige flyplassen ta i mot en toseter Spitfire for første gang.
Spitfire TR.9 har en minuttpris på 100 engelske pund, og turen til Norge ville ikke vært mulig uten flere sponsorer. Stiftelsen Norwegian Spitfire Foundation (NSF) stod bak initiativet og fikk med seg blant annet Forsvarsdepartementet, AIM Norway, Kongsberg Defence & Aerospace, T&G Elektro og BenAir som viktige sponsorer.
– Hvordan var flygningene med Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA tur/retur Goodwood til Kjeller?
– Turen var utrolig, en episk reise, og fantastisk å kunne bringe en Spitfire til Norge, der formålet er å fly Wilhelm Mohr og de andre veteranene. Det er en spesiell opplevelse for meg. Takk til Matt (Jones) og Boultbee som gjør det mulig, sier Eskil Amdal.
Det er veldig mange bevegelige deler i et slikt prosjekt, og mange av dem inngår for å i det hele tatt frakte en slik maskin over så store distanser. Fiansiering, tillatelser fra alle lands berørte luftrom, vedlikehold og drift på reisen er noen av faktorene som har krevd en stor innsats.
– En Spitfire har ganske liten endurance, to-seteren enda mindre, og vi stoppet på tre plasser på tur til Kjeller og fire på tur tilbake.
– Det er en stor ære å være en del av dette, et fantastisk prosjekt. I dag er det ikke mange igjen av veteranene som fløy Spitfire under WW2, og det er flott å være en del av et prosjekt som gir noe tilbake til krigsheltene som fløy disse flymaskinene, forteller Matt Jones.
– Vi er veldig fornøyd over å komme hit til Norge og ser på det som en stor opplevelse å fly general Wilhelm Mohr og de andre pionerene.
– Flyet har 1 750 hk og er like bra å fly som det er mulig å forestille seg. Det er vanskelig å finne ord, selv for en testpilot, for følelsene ved å fly maskinen er helt overveldende, sier Eskil Amdal.
Boultbee Flight Academy har strenge rutiner for vedlikehold og autorisasjon for flyging, og ganske mye tid brukes for å best mulig rustet for hver flytur, både teknisk og operativt sett.
– En kar som kom for å fly hos oss var den kjente artisten Alex James i bandet Blur. Han sa; «Når du ser på alle bilene og spesielt veteranbilene, så er de ikke så imponerende. De ser vakre ut, men har ikke så gode kjøreegenskaper», før han la til «…denne ser nydelig ut og flyr som ingenting annet jeg har forsøkt før. Det er bedre i lufta enn det ser ut på bakken». En god beskrivelse, sier Matt Jones. |
– Jeg kjenner ikke mye til kampfly, men hva angår flygeegenskapene, hvor vakkert det flyr og hvordan det tar seg ut på display, gjør flyet absolutt alt du kan drømme om og mer til, fortsetter Jones.
– Vi flyr mye med «derated powersetting» i oppvisninger, så vi bruker ikke mer enn halvparten av motorytelsene. Jeg har aldri skjøvet throttelen helt fram, tre fjerdedeler framover er så langt som vi har vært i nærheten av, forteller Jones.
Store opplevelser
Warbirds hos Boultbee og på Kjeller er alle ulike «individer» og har sine særegne behov som må etterkommes hvis de skal spille på lag.
– Det var mange store opplevelser underveis, og de største var nok da jeg «opplevde» historiske steder som White Cliffs of Dover, kryssing av den engelske kanal, Möhnesee Dam osv, og fikk et ørlite innblikk i hvordan det ville oppleves for over 70 år tilbake.
– Underveis økte gleden over å være nærmere ideen om å gjenforene veteranene med Spitfire’n, forteller Eskil Amdal.
Stiftelsen Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK) har vært medarrangører og ønsket å rette søkelys på Kjeller flyplass – med historien og den store betydningen i norsk flyhistorie.
KFK satte som mål å opplyse politikere i Skedsmo kommune om historien og betydningen av Kjeller flyplass gjennom 102 år.
– Men dette lyktes vi ikke med, siden kun en lokalpolitiker stilte opp, innrømmer Finn Terje Skyrud. Han er leder av KFK, SAS-pilot og en aktiv veteranflypilot på fritiden.
– KFK er samleorganisasjon og vi ville gi alle aktører på Kjeller en mulighet å bli med på vårt første arrangement. Vi ønsket å bringe veteranflygleden ut til folk flest både gjennom media og deltakelse selv på Kjeller.
Stor pressedekning
– Dette lyktes vi med 100 prosent. NRK, TV2, Aftenpostenog Romerikes Blad stilte opp og ga bred omtale i flere mediekanaler. Slik sett ble det en meget vellykket helg, forteller Finn Terje Skyrud.
Initiativtakeren
Norwegian Spitfire Foundation (NSF) er en relativt nyetablert stiftelse som i dag drifter Harvard LN-TEX og har som mål å skaffe og operere en norsk flygende Spitfire.
Tilstede på Kjeller denne helgen var det mange tusen flyinteresserte. Enkelte politikere og flere representanter fra Forsvarsdepartementet var tilstede.
– Hva var reaksjonene til Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt etter turene i Spitfire?
– Alle så ut til å stortrives, tross litt jobb med å komme inn og ut av cockpit. Den enkelte av de hadde nok mange minner i forbindelse med flyet både på godt og vondt, men de så ut til å sette svært stor pris på å oppleve å fly Spitfire igjen etter så mange år.
– Det var en stor ære og glede for meg å kunne fly med dem. Vi fikk gjort litt for å sette pris på den store innsatsen de gjorde for oss, forteller Eskil Amdal.
– Sponsorer og baksete-keene flygere som delte på kostnaden bidro til å gjøre det mulig. Kan vi forvente det samme neste år?
– Vi er allerede i gang med å se på hva vi kan få til neste år. Men vi er helt avhengige av sponsorer for å få det ihop økonomisk, sier Eskil Amdal.
– Det er ingen i veteranflymiljøet som er blitt rike. Derimot er det mye entusiasme og dugnad som skal til for å holde vår flygende historie i luften, legger Finn Terje Skyrud til.
Gjennomføringen av arrangementet ble inndelt i en fagdag og publikumsdag. Kjeller flyplass ble satt på agendaen og var godt besøkt begge dager.
– 5. september var historisk med første landing av en toseter Spitfire på Kjeller. Når ser vi den første norske Spitfire lande på Kjeller i dette århundret?
– Snart, håper vi, sier en glad Eskil Amdal.
Flynytt 5/2104
---
Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!
Meld deg inn i dag!
http://airbattalion.com
|
Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.
Se bilder fra AeroNorge på Flickr.
Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.
KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID
Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!
Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.
Les hele oppropet fra Europa Nostra. |